Séminaire européen GIFT à Vienne du 24 au 26 avril 2023

Comme chaque année, un séminaire européen (GIFT) pour enseignants se tient à Vienne en Autriche dans le cadre de l’Assemblée Générale des Géosciences de l’EGU (European Géosciences Union). Traditionnellement, quelques places sont réservées pour les enseignants français. Cette année, le GIFT se déroulera en présentiel à Vienne, du 24 au 26 avril 2023.

Le thème cette année est : “Le rôle clé des géosciences pour le défi mondial du développement durable : l’Agenda 2030” (“The key role of geosciences for the global challenge of sustainable development: the Agenda 2030”).

Ci-dessous l’abstract qui présente le séminaire, et que l’on peut retrouver sur la page en ligne : www.egu.eu/egu-general-assembly-2023-gift-workshop/

Comme d’habitude, les enseignants ont à postuler en ligne pour participer au séminaire à Vienne (soit en présentiel soit en ligne).

Pour les enseignants qui seront sélectionnés en présentiel, ils recevront une bourse d’étude (autour de 500 euros) pour leur déplacement et hébergement.

Les inscriptions ont débuté, elles se terminent le 16 décembre ! La langue de travail est l’anglais.

Contact : Jean-Luc Berenguer : education@egu.eu

The EGU Committee on Education organise Geosciences Information for Teachers (GIFT) workshop. These are two-and-a-half-day teacher enhancement workshops. Selected top-level scientists working in the Earth sciences offer the invited teachers talks centred on a different theme every year. Teachers are also provided with teaching strategies and activities related to the theme.

In 2023, the topic will be: “The key role of geosciences for the global challenge of sustainable development: the Agenda 2030”.

Some goalls described in Agenda2030 will be presented as Education, climate changes, water life, pure water, terrestrial life and natural risks…

GIFT 2023 will propose lectures, hands-on activities and poster session for 80 teachers selected in Europe.

The main objective of the GIFT workshops is to spread first-hand scientific information to science teachers of secondary (and primary) schools, significantly shortening the time between discovery and textbook, and to provide the teachers with material that can be directly transported to the classroom. In addition, the full immersion of science teachers in a truly scientific context and the direct contact with world leading geoscientists are expected to stimulate curiosity towards scientific research that the teachers then transmit to their pupils.

Since 2003, the annual evaluation data and feedback from the teachers involved indicate the great success of this strategy for the teachers, their colleagues and their pupils.

Aller au contenu principal